کروز کنترل چیست و نحوه کار با آن چگونه است؟
این سیستم، در واقع ابزاری برای ثابت نگه داشتن سرعت خودرو حین رانندگی در سطح جادهها، بزرگراهها، یا اتوبانهاست. بهطور مثال، اگر راننده بخواهد سرعت را روی ۱۲۰ کیلومتربرساعت ثابت نگه دارد، با فعالسازی کروز کنترل بهراحتی میتواند این کار را انجام دهد.
اساس این ابزار بهگونهای است که خودرو بهصورت اتوماتیک میتواند سرعت خودرو را تحت هر شرایطی از رانندگی ثابت نگه دارد. لازم به یادآوری است، زمانی که این ابزار را فعال میکنید و سرعت خودرو روی عدد خاصی ثابت شده است، این سرعت، در مسیرهای سربالایی، سراشیبی، یا هنگام وزش باد مخالف، تغییر نخواهد کرد. گفتنی است، کروز کنترل این امکان را نیز در اختیار راننده قرار میدهد تا بی آنکه نیازی به فشردن پدالهای ترمز و گاز باشد، سرعت خودرو را با هر بار فشردن دکمه کنار فرمان، به میزان یک کیلومتربرساعت، افزایش یا کاهش دهد
لازم به ذکر است، کروز کنترل در خودروهای با دنده اتوماتیک، با فشار دادن پدال ترمز و در خودروهای با دنده دستی، با فشار دادن پدال کلاچ، از مدار خارج میشود. البته پس از خارج شدن کروز کنترل از مدار، مجدداً با فشار دادن دکمه کروز کنترل میتوان آنرا در مدار قرار داد و سرعت تنظیم شده توسط راننده را از حافظه سیستم، بازیابی کرد. این سیستم بسته به شرکت سازنده خودرو، ممکن است امکان تنظیم سرعت خودرو در بازه سرعتهای زیر 40 تا 50 کیلومتربرساعت را محدود سازد؛ زیرا کروز کنترل اساساً ویژه رانندگی در سطح اتوبانها، بزرگراهها، و جادههای کم ترافیک است و استفاده از این ابزار در سطح شهر منطقی نیست. همچنین یادآوری میشود که استفاده از چنین ابزاری در آب و هوای برفی و بارانی، جادهها و مسیرهای پرپیچ و خم و نیز برای رانندگانی که همواره مشکل خواب آلودگی در حین رانندگی دارند، توصیه نمیشود.
سیستم کروز کنترل از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:
در واقع قلب سیستم را تشکیل میدهد و با پردازش اطلاعات ورودی، سیگنالهای خروجی مناسب را ایجاد میکند.
به راننده این امکان را میدهد که فرمانهای لازم جهت تثبیت سرعت، افزایش یا کاهش سرعت و ... را به سیستم وارد کند.
بهعنوان خروجی اصلی، میزان باز و بسته شدن دریچه گاز را کنترل میکند.
چگونگی کار با سیستم کروز کنترل:
شاید دکمههای Set/Accel ،Resume ،On/Off و Decelerate/Coast را روی ابزار کروز کنترل دیده باشید. محل قرارگیری این دکمهها بسته به کارخانه سازنده خودرو، متفاوت است.
بهطور مثال، در برخی خودروهای آمریکایی، دکمههای کروز کنترل بر روی فرمان و در برخی دیگر، بر روی دسته راهنما، دسته برف پاککن، و یا به شکل دسته جداگانهای پشت فرمان، زیر دسته راهنما، یا برف پاککن قرار دارند. اکنون باید دید که هر یک از این دکمهها چه عملکردی از خود نشان میدهند.
از آنجاکه سیستم کروز کنترل در اغلب خودروها بهطور همیشگی فعال نیست، از این دکمه برای فعالسازی آن استفاده میشود.
پس از فعالسازی این ابزار، ابتدا باید با پدال گاز، سرعت خودرو را به میزان موردنظر افزایش دهید و سپس با فشار دادن دکمه Set، این سرعت را برای خودرو ثابت نگه دارید. از دکمه Accel که مخفف Accelerate و به معنای افزایش سرعت خودرو میباشد، برای افزایش سرعت خودرو به میزان یک کیلومتربرساعت در هر بار فشار دادن، استفاده میشود. پس از افزایش سرعت از این طریق، این سرعت به عنوان سرعت ثابت خودرو در نظر گرفته شده و جایگزین سرعت ثابت قبلی میشود.
از این دکمه زمانی استفاده میکنیم که کروز کنترل را قبلاً از مدار خارج کرده باشیم و حال میخواهیم آنرا مجدداً فعال کنیم. اگر به خاطر داشته باشید، کروز کنترل در حین فشار دادن پدالهای ترمز (در خودروهای دنده اتوماتیک) یا کلاچ (در خودروهای دنده دستی) از مدار خارج میشود. با استفاده از این دکمه میتوان سرعت ثابت قبلی را از حافظه فراخوانی و فعال کرد.
این دکمه در واقع نقش معکوس دکمه Accel را ایفا میکند. به عبارتی، با فشار دادن این دکمه میتوان سرعت خودرو را کاهش داد و آنرا ثابت کرد.
برخی شرکتهای خودروسازی بهمنظور خارج کردن موقتی کروز کنترل از مدار، این دکمه را درنظر گرفتهاند. اما از آنجاکه با فشار دادن ترمز نیز میتوان کروز کنترل را از مدار خارج کرد، در برخی خودروها این دکمه را نمیبینید.
کروز کنترل در واقع با تنظیم دریچه گاز خودرو، سرعت خودرو را کنترل میکند. در خودروهای مجهز به سیستم کروز کنترل، به محض اینکه این سیستم فعال میشود، کنترل دریچه گاز از پدال گاز به این ابزار منتقل میشود و باز و بسته شدن دریچه گاز، تحت کنترل این ابزار در میآید.
مکانیسم فعالسازی ابزار کروز کنترل دو نوع است:
فعالسازی از طریق مکانیسم وکیوم (Vacuum):
فعال سازی از طریق مکانیسم نوع وکیوم شباهت بسیار زیادی به عملکرد بوستر ترمز دارد و مانند پدال گاز، با سیم به دریچه گاز وصل میشود.
فعالسازی از طریق مکانیسم الکتریکی (Electrical):
فعالسازی از طریق مکانیسم الکتریکی نیز شباهت زیادی به سیستم استپر (Stepper) موتور دارد و دریچه گاز خودرو را بهطور الکتریکی کنترل میکند.
هنگام خرید تایر از فروشنده چه بخواهیم ؟
دوست دارید لاستیک اتومبیل شما چقدر عمر کند کارخانههای سازنده لاستیکهای خود را تست میکنند و یک عمر متوسط (مثلا ۷۰۰۰۰ کیلومتر) برای آن ذکر میکنند البته این اعداد دقیق نیستند و بهتر است این اعداد را برای مارکهای مختلف با هم مقایسه نکنید بلکه این عدد برای مقایسه لاستیکهای ساخت یک کارخانه دقیق تر است. البته صاف شدن لاستیک به شرایط جاده و نحوه رانندگی شما هم بستگی دارد.
رانندگی در آب و هوای مرطوب
شاید در جایی که زندگی میکنید کمتر به برودت و طوفان برخورد کنید اگر در آب و هوای مرطوب رانندگی میکنید میتوانید از لاستیکهای مخصوص این آب و هوا استفاده کنید. اگر همه شرایط آب و هوایی و چهارفصل در محل زندگی شما وجود دارد میتوانید از لاستیکهای چهار فصل استفاده کنید.
اگر در آب و هوای سرد و برفی رانندگی میکنید استفاده از لاستیک چهار فصل فقط حداقلها را برای شما فراهم میکند بنابراین بهتر است از لاستیکهای مخصوص آب و هوای سرد و برفی استفاده کنید.
حتی در بزرگراهها حداکثر سرعت به ۱۲۰ کیلومتر در ساعت محدود میشود بنابراین نیازی نیست لاستیکی بخرید که برای سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است بنابراین لاستیکی که برای حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده است برای جادهها بیش از کافی است. برای اطلاع بیشتر شما در جدول زیر درجه بندی سرعت لاستیکها ذکر شده است.
سرعت نامیکه در جدول زیر نشان داده شده است عبارتند ازحداکثر سرعتی که با ایمنی کامل با یک لاستیک میتوان طی کرد. البته این سرعت برای شرایط عادی جاده است. مثلا لاستیکی که سرعت نامیآن با V مشخص میشود از نیاز یک اتومبیل جاده ای بسیار بیشتر است و اگر چنین لاستیکی خریداری کنید برای قابلیتهایی که هیچگاه از آن استفاده نخواهید کرد پول اضافه پرداخت کرده اید نکته دیگری که درباره سرعت نامیوجود دارد نرمیلاستیک است یعنی هر چه سرعت نامیبیشتر باشد لاستیک از جنس نرم تری ساخته شده است و به همین میزان خوردگی لاستیک هم بیشتر میشود یا به عبارت دیگر این لاستیکهای گرانقیمت زودتر هم صاف میشوند.
Q=160 Km/h
S=180 Km/h
T=190 Km/h
U=200 Km/h
H=210 Km/h
V=240 Km/h
W=270 Km/h
Y=300 Km/h
شاید لاستیکهای رده پایین تر مانند سریهای ۴۰ و ۵۰ برای رانندگی روزانه مناسب برسند ولی در مقایسه با سری ۶۰ و ۵۵ دست اندازههای جاده را کمتر جذب میکنند و خشک تر هستند. و به عنوان یک قانون کلی لاستیکهای رده پایین تنشهای بیشتری را به چرخ منتقل میکنند. و رینگ و سیستم تعلیق بیشتر در معرض صدمه دیدن است البته این لاستیکها دیواره محکم تری دارند و برای رانندگی در شرایط مسابقه ای بهتر هستند ولی احساس نرمیکمتر به راننده دست میدهد. خوب باز هم بسته به نوع و شرایط رانندگی باید به یک مصالحه بین راحتی، نرمیو پایداری بیشتر انجام گیرد تا انتخاب صحیح صورت گیرد.
سر و صدا
بعضی از آجها طوری طراحی شده اند که سر و صدای بیشتری دارند و مارکهای مختلف و آجهای مختلف سر و صدای خاص خود را دارند. و اگر بیشتر در شهر و یا سرعت پایین رانندگی میکنید این صدا آنقدر برایتان مهم نخواهد بود. اما اگر در اتوبانها رانندگی میکنید و بخصوص اگر اتومبیلهای دو دیفرانسیل سوار میشوید این سر و صدا احتمالا سوهان روح شما خواهد بود. و یک فروشنده خوب میتواند به شما بگوید که کدام تایرها کم سر و صداتر است.
خوب تا اینجا درباره تایرها و اصول انتخاب آنها صحبت کردیم ولی مردم رینگ خودروی خود را بیشتر برای زیبایی عوض میکنند پیشنهاد من به شما این است که از رینگ با قطر بیشتر و لاستیکهای دیواره کوتاه استفاده کنید به این ترتیب هم ظاهر خودرو زیباتر شده هم عملکرد آن سرپیچها بهتر میشود و هم دقت کیلومتر شمار و سرعت سنج خودروی شما خیلی تفاوت نخواهد شد
گذشته از استفاده از رینگهای با سایز بزرگتر تعویض رینگ اتومبیل با رینگی که از آلیاژ مرغوب و سبک وزن ساخته شده است فاکتور مهمیدر بهبود عملکرد سیستم تعیلق است. رینگها قسمتی از تجهیزات خارج از سیستم تعلیق هستند در صورتیکه از آنها استفاده کنید وزن انها را کم کرده اید بنابراین عملکرد سیستم تعلیق در دست اندازهها بهبود مییابد و همچنین عملکرد اتومبیل در سر پیچها بهبود مییابد. و ترمزها هم عملکرد بهتری خواهند داشت این برتری را با رانندگی در جادههای پر پیچ کوهستانی بهتر میتوان درک کرد.
گذشته از این رینگهایی که به خوبی طراحی شده باشند با چرخش خود هوا را به سمت ترمزها میمکند و ترمزها را خنک کاری میکنند. البته این سبک سازی تاثیر کمیهم در کاهش مصرف سوخت دارد.
خوب در پایان باید بگویم با توجه به بودجه خود الویتها را در نظر بگیرید با آنچه آموختید میدانید برای چه چیزی باید پول بپردازید و برای لاستیکی که به قابلیتهای آن احتیاج پیدا نخواهید کرد پول اضافه خرج نکنید. ولی از لاستیکهای خوب استفاده کنید چون آنها هستند که شما را روی جاده نگه داشته اند.
http://meftahrahnavard.com/portal/fa-ir
#لاستیک #مفتاح_رهنورد #رینگ #تایر #ترمز #عمرلاستیک #مصرف_سوخت
یکی از برندهای وارداتی شرکت مفتاح رهنورد ، تویوتا میباشد.
اعتبار این برند در دوام و قابلیت اطمینان را یدک می کشد، اما تویوتا نیز مانند سایر خودروسازان جهانی به دلیل سخت گیری در قوانین محیط زیست، ناچار به استفاده از موتورهای کم حجم توربو شده است.
از این رو شاید نسل تازه خودروهای لکسوس و تویوتا نتوانند مانند مدل های قدیمی خود قابل اعتماد و تخریب ناشدنی ظاهر شوند، بنابراین در انتخاب این مدل ها باید فارغ از نگاه کلاسیک به دوام محصولات تویوتا، به مسائل دیگری نیز توجه کرد که متاسفانه NX در این زمینه ها چندان بهتر از سایر رقبا عمل نمی کند و از طرف دیگر به دلیل عرضه گسترده به بازار داخل کشور در ماه های اولیه دچار حباب قیمتی شده و حالا با افت قیمت مواجه است.
شرکت مفتاح رهنورد به عنوان یکی از مطرح ترین واردکنندگان خودرو نقاط مثبت این خودرو را طراحی خارجی چشمگیر و مدرن، کابین لوکس، نرم و بی صدا در ترافیک بر می شمارد .
وشرکت مفتاح رهنورد : سواری نسبتا خشک، پیشرانه هیبریدی بی روح و ملالآور، مصرف سوخت نسبتا بالا و کاهش میزان دوام پیشرانه توربو در مقایسه با پیشرانه های قدیمی و مشهور تویوتا با عمر بسیار زیاد وحساسیت به کیفیت بنزین و روغن را جزنقاط ضعف این خودرو میداند .
به روز رسانی سانتافه نیو فیس 2017
فیس لیفت سانتافه :
تغییرات ظریف در جلو پنجره مشبک
چراغهای LED نورتاب
مجموعه کاسه چراغهای جلو و عقب جدید
اگزوزهای 2تایی
مجموعه چراغهای جدید و تزئینات بدنه
درون کابین :
سیستم سرگرمی
نمایشگر 5اینچی در مدل پایه 7 تا 8 اینچی (مانیتور فابریک) همراه با سیستم اندروید -مجموعه اتصال پیشرفته -یک سیستم پیشرفته اینفینیتی با صدای فراگیر
لیست :
دوربین عقب
سیستم خودکارروشنایی چراغها
ورود بدون کلید (کلیس )
آینه های الکتریکی با گرمکن و نشانگر نقطه کور
دکمه های کنترل سیستم صوتی روی فرمان
کروز کنترل بلوتوث
هیوندای همچنین در آپشن بلولینک خود ویژگیهای ایمنی و تشخیص پیشرفته ای نظیر:
دوربین چندگانه
استارت از راه دور (انجین استارت )
راه اندازی سیستم تهویه از راه دور
بازیابی خودرو سرقت شده
قفل و باز کردن آن از راه دور و از طریق گوشی همراه راارائه میدهد
در بخش ایمنی باید به :
سیستم پیشرفته کروز کنترل هوشمند
اخطار خروج از لاین جاده
ترمز اضطراری خودکار همراه با تشخیص عابر پیاده
ترمز پارک الکتریکی
و مجموعه چراغهای انطباقی بعلاوه نور بالای خودکار
یکی دیگر از ویژگیهای سانتافه جدید :
امکان انتخاب حالت رانندگی در سه تنظیم اسپرت SPORT ،اقتصادی ECO ، عادی NORMAL ( درایو مد DRIVE MODE)
سانتافه همچنان در طیف وسیعی از پیشرانه ها با امکان انتقال نیرو به محور جلو یا 2 دیفرانسیل ( دفلاک DIFF LOCK )
http://meftahrahnavard.com/portal/fa-ir
#مفتاح_رهنورد #سانتافه_نیو_فیس2017 #انجین_استارت #بروزرسانی_سانتافه2017 #LED
آمار اتحادیه نمایشگاهداران تهران غلط است کمتر از ۵ واحد پیش فروش خودرو در تهران پلمب شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی واردکنندگان خودرو، میثم رضایی با رد ادعای مطرح شده مبنی بر پلمب 300 واحد صنفی پیش فروش خودرو در تهران، اظهار داشت: با استناد به اعلام اداره نظارت بر اماکن عمومی، در سال جاری و تاکنون کمتر از 15 واحد صنفی فعال در حوزه لیزینگ خودرو و کمتر از 5 واحد فعال در زمینه پیش فروش خودرو در تهران پلمب شده است.
http://meftahrahnavard.com/portal/fa-ir
#پلمپ_نمایشگاه #ااراتحادیه_نمایشگاهداران #واحدصنفی #لیزینگ_خوردو#آمارغلط_اتحادیه_نمایشگاهداران #پلمب_300واحدصنفی